کیت برد هوشمند ، هوشمند سازی پروژکتور – راهنمای جامع هوشمند سازی مدارس

کیت برد هوشمند سامانه الکترونیکی هوشمند سازی دیتا پروژکتورها می باشد که در کنار هر نوع دیتا پروژکتور نصب شده و تصویر دیتا پروژکتور را هوشمند (لمسی ) می نماید. کیت بردها دارای سه نوع التراسونیک / آی آر و فرا لمسی میباشند که توضیحات آن در ادامه خواهد آمد

تکنولوژی آلتراسونیک + اینفرارد

سنسور اینکیت برد هوشمند از تکنولوژی آلتراسونیک و اینفرارد برای تشخیص و نوشتن در مکان مورد اشاره استفاده می کند. سنسور در شکل های مختلف موجود می باشد که روی وایت برد یا کنار آن نصب می شود.

برای نصب سنسور این کیت برد هوشمند ها روی وایت برد های مغناطیسی می توان از نگهدارنده آهنربایی که به پشت سنسور متصل می شود استفاده کرد و روی برد های غیر مغناطیسی توسط پیچ و یا توسط نگهدارنده حبابی با مکش هوا نصب می گردد.

کیت برد هوشمند - شماتیک
کیت برد هوشمند – آلترا سونیک

قابلیت ها کیت برد هوشمند آلتراسونیک

  • استفاده از این برد ها آسان می باشد.
  • قیمت مناسبی نسبت به نسل های قبلی دارد.
  • نصب آن ها ساده است.
  • قابلیت جابجایی و حمل بالایی دارند.
  • محدوده عملکرد صحیح این بردها معمولاً بین 80 تا 120 اینچ می باشد.

محدودیت ها کیت برد هوشمند آلترا سونیک

  • مهمترین محدودیت کیت برد هوشمند  آلتراسونیک این است که سنسور این نوع برد ها فقط روی سطح های بسیار صاف که انحنای آن کمتر از 3 میلی متر باشد به درستی کار می کند. اگر روی سطح وایت برد خمیدگی با عمق بیشتر از 3 میلی متر وجود داشته باشد عملکرد سنسور مختل می شود.
  • سنسور دستگاه همیشه در معرض دید و ضربه دانش آموزان بوده و احتمال افتادن و شکستن سنسور زیاد می باشد.
  • نگهدارنده سنسور به مرور زمان خاصیت خود را از دست می دهد. همانطور که در شکل می بینید معلم مجبور به استفاده از چسب برای نگه داشتن سنسور روی وایت برد شده است. لازم است شرکت های سازنده نگهدارنده بهتری برای این سنسور ها طراحی کنند.
  • تمامی قلم های این کیت بردها کوچک بوده و دارای قلم بزرگ آنتن دار برای اشاره و نوشتن روی برد از فاصله دور نمی باشند، لازم به ذکراست که نقش قلم بزرگ در آموزش هوشمند بسیار قابل توجه می باشد به عنوان مثال با استفاده از قلم بزرگ، معلم دیگر در معرض نور دیتا پروژکتور نبوده و کمی دورتر ایستاده و تدریس خود را انجام می دهد که دانش آموزان دید بهتری از برد خواهند داشت.
  • قلم های برخی از دستگاه ها در موقع نوشتن تولید نویز و صدا می کنند که برای برخی معلمان خوشایند نیست.
  • سنسور این نوع برد ها نمی تواند به پرده نمایش متصل شود، با توجه به اینکه بهترین سطح برای نمایش تصویر دیتا پروژکتور پرده نمایش می باشد لذا مجبوراً با اتصال سنسور این کیت برد ها به وایت برد معمولی کلاس انعکاس شدید نور دیتا پروژکتور از وایت برد کلاس باعث ایجاد سر درد و سر گیجه در دانش آموزان و معلمان شده و در استفاده های طولانی مدت به چشم های آنها آسیب می رساند. همچنین انعکاس نور دیتا پروژکتور در قسمت هایی از تصویر باعث می شود دانش آموزان نتوانند از زوایای خاصی تصویر دیتا پروژکتور را به خوبی ببینند.

 

تکنولوژی کیت برد هوشمند اینفرارد

با ظهور این تکنولوژی انقلابی در زمینه بردهای هوشمند به وجود آمد. در این نوع تکنولوژی سنسور با استفاده از پایه مخصوصی روی دیتا پروژکتور قرار می گیرد و با یک بار تنظیم کردن به راحتی می توان برای همیشه از آن استفاده کرد. با توجه به قیمت مناسب و کارکرد عالی کیت برد های نسل سوم این نوع برد ها بیشترین استفاده در آموزش و پرورش کلیه کشور های دنیا دارند. نحوه کار این برد ها به گونه ای است که یک دیود اینفرارد روی نوک قلم ها کار گذاشته شده است که سنسور موقعیت قلم را با استفاده از آن روی برد تشخیص می دهد به همین علت بدون تماس قلم به صفحه و از فاصله چند متری نیز می توان روی برد چیزی نوشت که در حقیقت یک برد هوشمند با عملکرد 3 بعدی به وجود می آید.

کیت برد هوشمند - شماتیک آی آر
کیت برد هوشمند – آی آر

قابلیت ها کیت برد هوشمند اینفرارد

  • سنسور های اینفرارد با قابلیت هوشمند سازی پرده نمایش مشکل انعکاس نور دیتا پروژکتور از روی وایت برد های معمولی را به طور کامل حل نموده است.
  • سنسور این نوع بردها می تواند تصویر دیتا پروژکتور را روی هر سطحی که نمایش داده شود (مانند وایت برد کلاس، دیوار، پرده نمایش، میز، زمین و … ) تبدیل به برد هوشمند نماید.
  • با استفاده از این برد ها هیچ چیزی در دسترس ضربه و دستکاری دانش آموزان وجود ندارد چون سنسور این برد ها روی دیتا پروژکتور در سقف نصب می شود لذا از لحاظ عدم دسترسی دانش آموزان به سنسور، امنیت لازم را در کلاس داشته و می توانند برای مدارس انتخاب خوبی باشند.
  • اندازه عملکرد صحیح این برد ها معمولاً بیشتر از 150 اینچ می باشد، یعنی تصویر دیتا پروژکتور را می توان تا 150 اینچ بزرگ کرده و هوشمند نمایید.
  • این کیت برد ها قیمت مناسبی نسبت به سایر کیت برد ها دارند.
  • میزان مصرف باطری قلم این نوع کیت برد ها بسیار کم می باشد.
  • در برخی از این کیت بردها امکان تنظیمات اولیه اتوماتیک در کمتر از 10 ثانیه امکان پذیر می باشد که نیازی به تنظیم کردن دستی دستگاه و لمس کردن نقاط با قلم برای کالیبره کردن برد وجود ندارد.
  • این نوع کیت برد ها قابلیت هوشمند سازی تمامی تلویزیون ها و نمایشگر های LCD را دارند.

 

محدودیت ها کیت برد هوشمند اینفرارد

  • تنها محدودیت این کیت برد ها عدم عملکرد قلم روی سایه شخص می باشد، چون سنسور روی دیتا پروژکتور قرار می گیرد لذا در جاهایی از تصویر که سایه معلم می افتد امکان نوشتن وجود ندارد.

البته در جایی که سایه افتاده است چیزی قابل مشاهده نمی باشد که بخواهیم چیزی در آن قسمت بنویسیم و با کمی جابجا شدن مشکل حل می شود. شاید این محدودیت باعث شود تا معلمان همیشه به این نکته توجه کنند که در جاهایی که قلم نمی نویسد دانش آموزان نیز نمی توانند چیزی ببینند.طریقه گرفتن قلم و نوشتن معلمان به گونه ای است که هیچ وقت دقیقاً سطح مقابل خود را نمی نویسند و همیشه با دست باز جایی از برد را می نویسند که همه دانش آموزان بتوانند دید لازم را داشته باشند.

توجه: در مدل های جدید که سنسور ازفاصله  یک متر تا 45 سانتی متری وایت برد نصب می شود این محدودیت رفع شده است . به این نوع سنسور ها سنسور های Short Throw گفته می شود.

کیت برد هوشمند - نمونه
کیت برد هوشمند – نصب

دیتا پروژکتور های هوشمند با تکنولوژی اینفرارد

در دیتا پروژکتور های هوشمند در حقیقت یک عدد سنسور در داخل یک دیتا پروژکتور تعبیه شده است که دقیقاَ کار سنسور اینفرارد را انجام می دهد. این کار را می توان برای تمامی دیتا پروژکتور ها در خود مدرسه نیز انجام دهیم. کافی است دیتا پروژکتور را باز کرده و سنسور را در داخل دیتا پروژکتور تعبیه نمائیم.

کیت برد هوشمند - پروژکتور هوشمند
کیت برد هوشمند – دیتای هوشمند

قابلیت ها

با توجه به اینکه سنسور در داخل دیتا پروژکتور تعبیه شده است راه اندازی پروژکتور های هوشمند آسان تر از به کاربردن یک دیتا پروژکتور معمولی با یک عدد کیت برد به صورت مجزا می باشد.

 

محدودیت ها

  • با توجه به اینکه این دو دستگاه در یک دستگاه تعبیه شده است همانند چاپگر های چند کاره در صورت بروز مشکل در یک دستگاه، دستگاه دیگر هم تحت شعاع قرار می گیرد.
  • برخی از این نوع دستگاه ها تقلبی و چینی بوده که به هیچ وجه قابل اطمینان نبوده، یعنی نام و مارک معتبری ندارند.
  • هزینه این دیتا پروژکتور ها از مجموع هزینه یک عدد کیت برد هوشمند معادل و یک عدد دیتا پروژکتور معادل بیشتر است.
  • با خرید یک کیت برد هوشمند از آن برای هوشمند سازی تمامی دیتا پروژکتور های موجود در مدرسه می توان استفاده کرد ولی امکان جدا کردن سنسور از خود دستگاه در دیتا پروژکتور های هوشمند وجود ندارد.
  • محدودیت مهم این کیت برد هوشمند عدم عملکرد قلم روی سایه ها می باشد، چون سنسور روی دیتا پروژکتور قرار می گیرد لذا در جاهایی از تصویر که سایه معلم می افتد قلم عملکرد مطلوبی ندارد.
  • در برخی مواقع کشش کابلUSB از پشت دیتا پروژکتور موجب قطع شدن کابل سنسور داخلی شده و مشکلاتی را بوجود می آورد.

 – کیت برد هوشمند  فرا لمسی  (تکنولوژی اینفرارد + وایرلس + لیزر)

در نسل چهارم کیت برد هایی هوشمند از سه تکنولوژی اینفرارد، وایرلس و لیزر به صورت همزمان استفاده شده است.

کیت برد های نسل چهارم علاوه بر دارا بودن تمامی قابلیت های سایر برد های هوشمند، قابلیت های بسیار جالب و منحصر به فرد دیگری در آموزش دارند.

تکنولوژی لمسی از فاصله نزدیک و تکنولوژی فرا لمسی از فاصله دور تا 20 متر موجب شده است تا کیت برد های نسل چهارم نقطه اوج تکنولوژی برد هوشمند باشند.

قلم های این نسل یک کنترل کننده کامل برنامه پاورپوینت می باشند، کلید های مخصوصی برای اجرای اسلایدها، رفتن به اسلاید بعدی، بازگشت به اسلاید قبلی و همچنین کلید های دیگری برای نوشتن و پاک کردن روی اسلاید ها در نظر گرفته شده است.

کیت برد هوشمند - pgm
کیت برد هوشمند – pgm 110

کلید هایPage Up , Page Down , Enter , F11 , F5 ، Print Screen، راست کلیک و چپ کلیک که به صورت ترکیبی نیز استفاده می شوند جهت سهولت کار با نرم افزار های مختلف تعبیه شده که با استفاده از فاصله 20 متری ابزار بسیار قوی و کاربردی در آموزش هوشمند به وجود آورده اند.

با تکنولوژی فرا لمسی ، معلم در حین قدم زدن در کلاس و نگاه کردن به تکالیف دانش آموزان و یا در حین رفع اشکال گروه ها از هر نقطه کلاس که مایل باشد می تواند کنترل کاملی روی برد داشته باشد. به طور مثال کتاب الکترونیکی را ورق زده و یا قسمتی از آن را زوم نماید و دور نکات مهم با اشعه لیزر خط بکشد، سوالات امتحانی و صفحات مختلفی از کتب درسی را وارد صفحه نموده و توضیحاتی ارائه نماید. همچنین معلم می تواند از هر نقطه کلاس، کامپیوتر خود را روشن و یا خاموش نموده و یا نرم افزار جدیدی را باز کند

کیت برد هوشمند - رومیزی
کیت برد هوشمند – pgm 110

با استفاده از کیت برد های نسل چهارم چندین امکان در یک قلم فراهم می شود:

 تمامی قابلیت های یک برد هوشمند (به حالت فرا لمسی : هر سطحی با استفاده از اشعه لیزر از فاصله 20 متری لمسی می شود )

  1. شامل کلید های کاربردی از صفحه کلید که باعث می شود مراجعه معلم به صفحه کلید کمتر شود (مثلاً کلید F5 که باعث اجرای اسلاید های پاورپوینت می شود)
  2. اشاره گر لیزری روی قلم که علاوه بر اشاره کردن به قسمت های مختلف برد می توان برای نوشتن و باز کردن فایل ها و کار با کامپیوتر نیز از آن استفاده کرد.

تکنولوژی کالیبره کردن اتوماتیک چیست؟ (Auto Alignment)

جدید ترین تکنولوژی در زمینه کالیبره کردن برد هوشمند می باشد که با استفاده از این تکنولوژی مفید نیازی به تنظیمات دستی و لمس نقاط مختلف برای کالیبره کردن برد هوشمند نمی باشد.

با استفاده ازاین تکنولوژی تصویر دیتا پروژکتور روی هر سطحی که باشد در عرض 3 الی 10 ثانیه به صورت اتوماتیک تشخیص داده شده، کالیبره شده و آماده استفاده می شود.

در روش قدیمی، کالیبره کردن معمولاً با استفاده از قلم یا انگشت دست بود که نقاط مختلفی (معمولاً 9نقطه) لمس می شد تا صفحه به درستی شناسایی شود، معلمان در این روش مشکلاتی داشتند از جمله اگر تصویر دیتا پروژکتور در ارتفاع بالاتری قرار می گرفت لمس کردن نقاط بالایی برای معلمان سخت می شد و یا مجبور به استفاده از قلم بزرگ می شدند.

در برخی از بردهای هوشمند هر دو امکان کالیبره کردن به روش سنتی (دستی) و به روش اتوماتیک مقدور می باشد.

تکنولوژی چند لمسی چیست ؟(Multi User)

با استفاده از این تکنولوژی جالب به طور همزمان چند نفر می توانند روی برد هوشمند مطالبی بنویسند؛ از این روش جایی استفاده می شود که معلم بخواهد در حین حل کردن تمرینی از جانب دانش آموز خود او نیز در نوشتن به دانش آموز کمک کند یعنی به طور همزمان مطالبی توسط چند نفر نوشته و یا رسم شوند.

در برخی از برد های هوشمند این قابلیت وجود داد که تا 128 نفر به طور همزمان از برد هوشمند استفاده نمایند، البته فقط کافی است فقط دو قلم به طور همزمان با هم کار کنند تا یکی توسط معلم و دیگری توسط دانش آموز به کار رود.

نرم افزار های تولید محتوا و تدریس هوشمند

در حال حاضر نرم افزار هایی که همراه برد هوشمند ارائه می شوند تنها نرم افزار های موجود برای تدریس هوشمند می باشند پس در انتخاب برد هوشمند حتماً باید به نرم افزار هایی که همراه برد ارائه می شوند دقت لازم را داشت.

 

مشخصات یک نرم افزار خوب برای تدریس هوشمند:

  • به زبان فارسی باشد، که استفاده از آن برای معلمان راحت تر شود.
  • ساده باشد، چون نرم افزار های پیچیده توسط معلمان استقبال نمی شوند.
  • نرم افزار در تعداد دفعات نصب محدودیتی نداشته باشد تا برای همه معلمان و در همه کامپیوتر های مدرسه قابل نصب باشد.
  • استفاده از نرم افزار، محدود به اتصال برد هوشمند به کامپیوتر نباشد تا معلمان بتوانند از این نرم افزار در کامپیوتر خانه خود نیز استفاده نموده و محتوای مورد نیاز خود را در خانه تولید نمایند.
  • صفحات کتاب های درسی در تمامی مقاطع به صورت اسکن شده داخل نرم افزار برای استفاده معلمان موجود باشد تا به طور مثال اگر معلم عربی برای تدریس عربی دوم راهنمایی احتیاج به باز کردن صفحه 49 از کتاب درسی دارد، به راحتی این صفحه را در بانک کتاب های الکترونیکی یافته و آن را وارد نرم افزار نموده و روی صفحه کتاب درسی متن مورد نیاز را توسط قلم نوشته و در صورت نیاز از ابزارهای لازم روی صفحات کتاب های درسی استفاده نماید.
  • صفحات باز شده از کتاب های درسی و دست نوشته های معلم در اسلاید های جداگانه ذخیره شده و با وارد کردن صفحه جدید از کتاب درسی اسلاید قبلی و دست نوشته های قبلی معلم حذف نشود.
  • نرم افزار دارای قابلیت خروجی گرفتن باشد مثلاً خروجی لازم برای گذاشتن محتوای تدریس شده توسط هر معلم در هر جلسه بر روی وبسایت مدرسه مقدور بوده و خروجی لازم برای ارائه به دانش آموزان وجود داشته باشد.

امکان وارد کردن تمامی فرمت های صدا، تصویر، فیلم و فایل های فلش به داخل نرم افزار موجود باشد تا معلمان از فایل هایی که در اختیار دارند به راحتی بتوانند در کنار صفحات کتاب های درسی استفاده نمایند.

کیت برد هوشمند - نرم افزارها
کیت برد هوشمند – نرم افزار

احتمالا مایل به بررسی این موارد نیز هستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *