مدرسه هوشمند چیست؟ راهنمای هوشمند سازی مدارس – مقدمه

مدرسه هوشمند چیست؟

برای هوشمند سازی مدارس به چه اطلاعاتی نیاز داریم ؟

امروزه یکی از اولویت های اصلی آموزش و پرورش در تمامی کشور ها هوشمند سازی مدارس می باشد، مدارس کشور ما نیز برای عصر اطلاعات آماده می شوند.احتمالاً برای شما هم این سوال پیش آمده است که برای شروع یک مدرسه هوشمند چکار باید کرد و برای هوشمند سازی یک مدرسه از کجا باید شروع کرد؟ چه تجهیزات و چه نرم افزار هایی مورد نیاز می باشد؟ از بین محصولات موجود در بازار کدام یک مناسب استفاده در مدارس می باشد؟برای پاسخ به این سوالات با نگاهی ساده به تاریخچه آموزش و تکنولوژی های آموزشی به این نتیجه می رسیم که جریان آموزش در کلاس های درس، سه مرحله را سپری نموده است:

مدرسه هوشمند - روشهای
مدرسه هوشمند -مراحل

 

به طورسنتی برای آموزش در کلاس های درس از تخته سیاه یا وایت برد استفاده می شود. در دهه های اخیر کامپیوتر و دیتا پروژکتور نیز به آن اضافه گردیده که به صورت مجزا و در کنار آن به کار می روند. از تخته سیاه و یا وایت برد برای نوشتن و از کامپیوتر و دیتا پروژکتور نیز برای نمایش اسلاید و فیلم استفاده می شود.

با ظهور تکنولوژی برد هوشمند این امکان فراهم آمده که روش های سنتی با هم ترکیب شده و به صورت همسو و هم جهت در راستای آموزش بهتر، مؤثر و جذاب به کار گرفته شوند.

در روش سنتی میزان مشارکت دانش آموز در فرآیند تدریس به شدت ضعیف بوده و به طور خلاصه دارای اشکالات زیر میباشد

  1. با توجه به نیاز دانش آموز به منابع و اطلاعاتی که در کلاس درس ارائه میشود مجبور به یادداشت برداری از هر آنچه که توسط مدرس ارائه میگردد میباشد. لذا بیشتر از 70 درصد از وقت دانش آموز صرف یادداشت برداری میشود.
  2. به هنگام یادداشت برداری دانش آموز ممکن است در انتقال مطالب دچار اشتباه شود لذا در فهم مطلب دچار اشتباه میشود
  3. با توجه به اینکه در این روش بیشتر از 70 درصد دانش آموز صرف یادداشت برداری، تقریبا 10 در صد صرف بازیگوشی میشود در بهترین شرایط 20 درصد از زمان حضور دانش آموز صرف یادگیری میشود و آن هم بصورت ناقص. لذا برای جبران هر آنچه که میبایست می آموخته بعد از مدرسه و در منزل وقت میگذارد و به مرور نوشته هایش میپردازد. لذا اکثر دانش آموزان به جای آنکه وقتشان را در کلاس صرف یادگیری نمایند سعی در جمع آوری مطالبی که از طرف معلم ارائه میگردد مینمایند و در زمانیکه در خانه باید به استراحت بپردازند به آموزش مطالب گرد آوری شده می پردازند. به این مطلب استرس شب امتحان را هم اضافه نمائید.
  4. از آنجائیکه دانش آموز کمتر از 10درصد در فرآیند تدریس دخیل میباشد لذا معلم به داشته های علمی خود اکتفا میکند و سعی در اضافه نمودن به علمش نمیکند چرا که دانش آموز از ایشان نمیخواهد.
  5. معلم سعی میکند برای ادامه تدریس به یادآوری مطالب گذشته اقدام نماید و این امر باعث میشود درصدی از زمان کلاس به هدر برود
  6. سنسور برد هوشمند، تصویر نمایش داده شده توسط دیتا پروژکتور را به یک صفحه فعال (هوشمند) تبدیل کرده و دو امکان زیر را در کلاس های درس فراهم می آورد تا بتوانیم:
  1. تمامی عملیات کار با کامپیوتر را روی تصویر دیتا پروژکتور انجام دهیم.
  2. عملیات نوشتن و پاک کردن را روی محتوای درسی و کتب درسی الکترونیکی انجام داده و آن ها را ذخیره نماییم.

مزایای استفاده از برد هوشمند در فرایند تدریس در مدرسه هوشمند

  • می توان بدون دست زدن به کامپیوتر برنامه ای را باز و بسته کرده و یا روی اسلاید های پاورپوینت با قلم توضیحات اضافی خود را نوشته و یا پاک کرد.
  • می توان کتاب های الکترونیکی را باز کرده، ورق زده و جواب سوالات را روی صفحات کتاب ها نوشته و دور نکات مهم خط کشید.
  • با استفاده از برد هوشمند و استفاده از نرم افزار های آزمایشگاه های مجازی، این امکان وجود دارد که تمامی آزمایش های لازم در دروس ریاضی، شیمی، فیزیک، زیست شناسی، حرفه و … را به صورت لمسی و بسیار تاثیر گذار برای دانش آموزان اجرا کنیم.
  • معلم به صورت رو در رو نسبت به آموزش اقدام مینماید و این امر از نظر روان تاثیر مثبتی در امر آموزش خواهد داشت
  • از آنجائی که دانش آموز هیچگونه استرس و نگرانی در مورد دسترسی به مطالب ارائه شده در کلاس ندارد و بعد از کلاس میتواند به راحتی به تمامی مطالب ارائه شده توسط معلم دسترسی داشته باشد لذا مدت زمانی که باید صرف یادداشت برداری شود را در فرآیند آموزش شرکت مینماید و میتواند پاسخ سوالات خود را در کلاس از معلم دریافت نماید
  • معلم مجبور میشود مدام نسبت به بازآموزی علمی خود اقدام نموده و سعی در یادگیری مطالب جدید بنماید زیرا دانش آموزان با توجه به مطالب گفته شده در فرآیند تدریس دخالت خواهند داشت
  • با توجه به امکانات و نرم افزارهای موجود معلم نسبت به تولید محتواهای آموزشی به صورت آنلاین و در کلاس درس ، همزمان اقدام مینماید.
  • با استفاده از برد هوشمند و نرم افزار های مخصوص تدریس هوشمند در مدرسه هوشمند می توانیم تمامی محتوای آموزشی معلم را در طول یک جلسه به صورت صوت و تصویر و بدون نیاز به دوربین خاصی فیلم برداری کرده، و یا با فرمتهای مختلف مانند پاور پوینت و یا اچ دی ام ال آرشیو نموده و در اختیار دانش آموزان برای مرور در خانه قرار دهیم.
مدرسه هوشمند - کتب الکترونیکی
مدرسه هوشمند – نرم افزار

عناصر مورد نیاز جهت همشمند کردن یک کلاس در مدرسه هوشمند

در کل برای هوشمند سازی کلاس های درس نیاز به 5 عنصر مهم می باشد:

مدرسه هوشمند - عناصر مورد نیاز
مدرسه هوشمند – عناصر
مدرسه هوشمند - شکل شماتیک
مدرسه هوشمند شماتیک

احتمالا مایل به بررسی این موارد نیز هستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *