دیتا پروژکتور – راهنمای خرید پروژکتور مناسب برای هوشمند سازی مدارس

دیتا پروژکتور (Projector)

شش عامل مهم زیر نقشی تعیین کننده در انتخاب یک دیتا پروژکتور دارند:

دیتا پروژکتور فیچرها
دیتا پروژکتور – مشخصات

مشخصات تمامی دیتا پروژکتور ها در وبسایت رسمی کارخانه سازنده آن دستگاه موجود می باشد به طور مثال به قسمتی از مشخصات یکی از دیتا پروژکتورهای موجود در بازار ایران توجه نمایید:

 (تکنولوژی تصویر)               Display Technology:Single 0.55” DMD DLP Technology
اصلی)  (رزولیشن                                Resolution:Native SVGA (800 x 600)
(رزولیشن قابل پشتیبانی)  Maximum Resolution:UXGA (1600 x 1200)
شدت روشنایی))                                 Brightness:2600 ANSI Lumens
                          (کنتراست تصویر)Contrast Ratio:2500:1 (Full On/Full Off)
 (طول عمر لامپ)                 Lamp Life and Type:3000/5000 hours (Normal/Economic mode)

تکنولوژی تصویر(Display Technology)

به طور کلی سه نوع تکنولوژی ایجاد تصویر در دیتا پروژکتور ها مورد استفاده قرار می گیرد.

DLP (Digital Light Processing) تکنولوژی اصلی متعلق به شرکت Texas Instrument می باشد.

(3 Liquid Crystal Displays) 3LCD تکنولوژی اصلی در اختیار چندین شرکت می باشد.

LCoS (Liquid Crystal on Silicon)  که در ساخت دیتا پروژکتورهای بسیار حرفه ای کاربرد دارد.

در سایت های مختلف مقایسه های متفاوتی برای دو تکنولوژی DLP و 3LCD در دیتا پروژکتور هامطرح شده است که آیا DLP بهتر است یا 3LCD ؟ پاسخ به این سوال کمی پیچیده است هر دو تکنولوژی برتری هایی نسبت به یکدیگرر دارند که به راحتی نمی توان یکی را بر دیگری ترجیح داد ولی در خصوص استفاده در محیط کلاس های درس اطلاعاتت زیر برای یک انتخاب درست مفید می باشد:

فیلتر در دیتا پروژکتور ها باعث جلوگیری از نفود گرد و غبار به داخل قسمت های اصلی دیتا پروژکتور می شود، با تکنولوژی filter free با حذف فیلتر در پروژکتورهای DLP نیازی به تمییز کردن، نگهداری و جایگزین کردن آن نیست.. همچنین گرد و غبار موجود در کلاس باعث کاهش کیفیت تصویر نخواهد شد.

دیتا پروژکتور DLP/3LCD
مدلهای دیتا پروژکتور

ولی اکثر دیتا پروژکتور های 3LCD به مرور زمان به دلیل تاثیر منفی گرد و غبار روی آینه ها و منشور داخلی آن، کیفیت تصویر خود را از دست می دهند و نیاز به سرویس های متوالی 6 ماهه جهت پاک کردن فیلتر و آیینه های آن وجودد دارد.

با توجه به اینکه کاربرد دیتا پروژکتور در مدارس استفاده در کنار وایت برد هوشمند می باشد ولی دیتا پروژکتور های 3LCD توانایی تولید نور سفید واقعی را نداشته (نور سفید را از ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی تولید می کنند) وو قسمتهای سفید تصویر در مقایسه با تکنولوژی DLP (که نور سفید لامپ مستقیماً روی برد می تابد) کدرتر دیده میی شود. برتری بسیار مهم دیتا پروژکتورهای 3LCD این است که در تکنولوژیDLP  معمولاً از یک چیپ برای مدیریت سهه رنگ قرمز، سبز و آبی استفاده می شود در حالی که در تکنولوژی 3LCD برای مدیریت هر رنگ از LCD مخصوصیی استفاده می شود که باعث می شود وضوح و کیفیت رنگ در تکنولوژی 3LCD بیشتر باشد.

رزولیشن اصلی (Native Resolution)

رزولیشن به طور کلی به چهار گروه زیر تقسیم می شود:

  1. SVGA که معادل 800 پیکسل در 600 پیکسل می باشد.
  2. XGA که معادل 1024 پیکسل در 768 پیکسل می باشد.
  3. WXGA که معادل 1280پیکسل در 800 پیکسل می باشد.
  4. HD که معادل 1920 پیکسل در 1080پیکسل بوده  و مناسب برای کارهای حرفه ای و نمایش فیلم های HD می باشد.

برای درک بهتر، رزولیشن کامپیوتر خود را در دو حالت 800 در600  و 1024 در 768 تنظیم نموده و تفاوت را ملاحظه نمایید.

رزولیشن 800 در 600 به این معنی است که دیتا پروژکتور برای نمایش یک تصویر از مستطیلی به طول 800 پیکسل و عرض 600 پیکسل استفاده می کند یعنی در کل می تواند 480000=600×800 پیکسل را مدیریت نماید و همچنین یک پروژکتور XGA می تواند 786432=768×10244پیکسل را مدیریت نماید.

پیکسل را می توان معادل یک نقطه رنگی در نظر گرفت که دیتا پروژکتور می تواند رنگ آن را تغییر دهد. هرچقدر رزولیشن دیتا پروژکتوری کمتر باشد این نقاط درشت تر و هرچقدر رزولیشن دیتا پروژکتور بیشتر باشد این نقاط ریزتر می باشند.

معمولاً دیتا پروژکتور ها غیر از رزولیشن اصلی خود رزولیشن های بالاتر را هم پشتیبانی می کنند که استفاده از رزولیشن های بالاتر از رزولیشن اصلی خود دیتا پروژکتور به دلایل زیر توصیه نمی شود:

  1. کیفیت تصویر تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
  2. متن ها به خوبی خوانده نمی شوند.رزولیشن اصلی ازآن جهت اهمیت دارد که بهترین رزولیشن برای اکثر برنامه های کاربردی، نرم افزار های تدریس هوشمند کتاب های الکترونیکی ورق زن، نرم افزار های آزمایشگاه مجازی و وب سایت ها رزولیشن 1024 در 768 پیکسل می باشد که معادل رزولیشن XGA در دیتا پروژکتور ها است.شدت روشنایی (Brightness)شدت روشنایی بر مبنای واحد لومن  (ANSI Lumens)اندازه گیری می شود در حال حاضر شدت روشنایی تمامی دیتا پروژکتورهای موجود در بازار بیشتر از 2500 لومن بوده که تمامی آن ها برای کاربرد آموزشی مناسب بوده و نیاز بهه هیچ گونه پرداخت هزینه اضافی از جهت شدت روشنایی بالاتر نمی باشد.کنتراست تصویر  (Contrast Ratio)

    کنتراست رنگ معیاری است برای نشان دادن قدرت تفکیک دیتا پروژکتور میان سفید خالص و سیاه خالص که در یک لحظه از جلوی چشمان ما می گذرد. کنتراست  2500:1 (2500 به روی 1) به این معناست که دیتا پروژکتور می تواندد بین سفیدی خالص و سیاهی خالص 2500 رنگ دیگر را تشخیص داده و نمایش دهد به زبان ساده تر می توان گفتت که هر چقدر کنتراست رنگ بیشتر باشد کیفیت تصویر نیز بالاتر می رود.

    طول عمر لامپ (Lamp Life

    معمولاً دو نوع طول عمر برای لامپ دیتا پروژکتورها ذکر می شود:

    1. طول عمر واقعی (Normal mode) : معمولاً بین 3000 تا 6000 ساعت در انواع دیتا پروژکتور متفاوت است.
    2. طول عمر در حالت استفاده اقتصادی (Economic mode) : طول عمر لامپ در این حالت از طول عمر واقعی دیتا پروژکتور بیشتر بوده و جنبه تبلیغاتی دارد. با انتخاب این حالت کیفیت تصویر دیتا پروژکتور تا حد قابل توجهیی کاهش پیدا می کند که استفاده از این حالت توصیه نمی شود.

    بزرگنمایی لنز 

    دیتا پروژکتورها با لنزهای مختلفی تولید می شوند لنز دیتا پروژکتور هر چقدر بزرگنمایی بیشتری داشته باشد می تواند از فاصله نزدیک تری تصویر بزرگ تری نشان دهد.

    لنز دیتا پروژکتور عامل بسیار مهمی در تعیین قیمت آن می باشد دیتا پروژکتور ها با لنز های واید معمولاً گران می باشند،  شاید به جرات بتوان گفت یکی از مهمترین دلایلی که معلمین و مدرسین تمایلی برای استفاده از دیتا پروزکتورندارند وجود نور بسیار قوی آن بوده که باعث ناراحتی چشم و همچنین سردرد میشود. جالب است بدانید در کشورهای پیشرفته از دیتا پروژکتورهای معمولی برای کلاس و آموزش استفاده نمیشود و کاربرد آن ممنوع میباشد و صرفا مجاز به دیتا پروژکتورهای شورت ترو یا آلترا شورت ترو میباشند. در دیتا پروژکتور های با لنز واید سایه معلم روی برد کمتر و یا کوچکتر افتاده و به علت نصب دیتا پروژکتور از فاصله نزدیک، تابش نور دیتا پروژکتور در مسیر دید معلم نبوده و موجب ناراحتی چشم معلم نمی شود.

انواع دیتا پروژکتور از نظر لنز
انواع دیتا پروژکتور

از دیگر مواردی که در انتخاب دیتا پروژکتور و کاربرد آن باید دقت شود تعداد پورتهای موجود بر روی این دستگاهها میباشد.

از آنجا که تقریبا تمامی سیستمهای رایانه ای فعلی مجهز به خروجی HDMI میباشند بهترین راه انتقال دیتا ، تصویر و صدا استفاده از کابلهای HDMI  میباشد. لذا یکی از پورتهایی که وجود آن در دیتا پروژکتورها ضروری به نظر میرسد پورت HDMI میباشد.

توجه به این نکته ضروریست که انتحاب دیتا پروزکتورهای استاندارد توصیه میشود. زیرا کاربر به هیچ وجه نمیتواند شدت روشنایی و یا طول عمر لامپ در هنگام خرید را تشخیص بدهد لذا پیشنهاد میشود این دستگاهها را از شرکتهای معتبر خریداری نموده و از تهیه آن از افرا و فروشگاههای متفرقه خودداری شود

احتمالا مایل به بررسی این موارد نیز هستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *