برد هوشمند چیست؟ راهنمای جامع هوشمند سازی مدارس smart board

برد هوشمند (Interactive Whiteboard)

برد هوشمند وسیله است که می تواند صفحه نمایشی که توسط نور پروژکتور ایجاد شده است را به صفحه فعال قابل لمس با قلم و یا انگشت دست تبدیل کند.

در تمامی برد های هوشمند با استفاده از سنسور مخصوصی، مکانی که با قلم یا دست لمس می شود تشخیص داده شده و آدرس مختصات آن به کامپیوتر فرستاده می شود.

برای شروع به استفاده از برد هوشمند ابتدا باید آن را کالیبره نمائیم یعنی توسط نرم افزار مخصوصی  و یا با استفاده از یکی از گزینه های ویندوز سون به بعد محدوده برد هوشمند را به کامپیوتر معرفی نمائیم. برای کالیبره کردن برد هوشمند معمولاً تعدادی نقطه (4 ،6،9،12 و یا 16 نقطه) روی صفحه ظاهر می شود که باید این نقاط را به ترتیب توسط نوک قلم و یا انگشت دست لمس نمائیم تا برد به طور کامل شناسایی و هوشمند شود ( نقاط ممکن است بصورت نقطه همانند شکل و یا +  باشند)

برد های هوشمند به سه گروه کلی زیر تقسیم می شوند:

  1. تخته برد های هوشمند
  2. کیت برد های هوشمند
  3. کپی بردهای هوشمند
برد هوشمند/پرده ها
برد هوشمند/انواع پرده

تخته برد های هوشمند سلولی

تخته های لمسی می باشند که سنسور های آن زیر صفحه وایت برد تعبیه شده است و با تماس نوک قلم و یا انگشت دست سنسور پشت صفحه مکان مورد نظر را تشخیص می دهد.

برد هوشمند/ آذین برد
برد هوشمند / لمسی

قابلیت ها

  • نقطه لمس شده با قلم یا دست با دقت بسیار بالایی تشخیص داده می شود.
  • قدرت تشخیص سنسور دقیق بوده که با برداشتن دست یا قلم از روی برد، عمل نوشتن بلافاصله قطع می شود.
  • قابلیت نوشتن هم با قلم های مخصوص برد و هم با انگشت دست وجود دارد.

محدودیت ها

  • انداره ثابت برد باعث می شود تا مجبور باشیم تصویر دیتا پروژکتور خود را فقط به اندازه برد تنظیم کنیم.
  • سنسور های حساس به لمس که در زیر سطح وایت برد کارگذاشته شده اند با اصابت اجسام و یا وارد شدن ضربه توسط وسایلی مانند نوک پرگار دانش آموزان، از بین رفته و مانند پیکسل های سوخته از کار می افتند که همین مشکل باعث شد تا مهندسان به فکر تولید نسل دوم تخته برد های هوشمند بیفتند.
  • انعکاس نور دیتا پروژکتور از سطح این نوع برد ها به نسبت وجود دارد.
  • با توجه به حساس به لمس بودن سطح تخته برد ها اگر در حین نوشتن با دست یا قلم سطح دیگری روی برد لمس شود عملکرد برد مختل می شود به طوری که اگر معلم در حین نوشتن با قلم دست دیگر خود راروی برد قرار دهد و یا لباس وی برد را لمس نماید عمل نوشتن متوقف می شود و این در حالی است که دانش آموزان ابتدایی برای نوشتن روی برد معمولاً به برد تکیه می دهند که موجب اختلال در سیستم لمسی تخته برد می شود.
  • با توجه به حجم و وزن زیاد تخته برد های هوشمند هزینه حمل و نقل آن ها بیشتر بوده و به همین دلیل این برد ها گرانتر به دست مدارس می رسند و در صورت خرابی و نیاز به ارسال برد برای تعمیر یا گارانتی هزینه باربری و حمل آن بسیار زیاد می باشد.

تخته بردهای هوشمند آی آر :

همانند تخته برد های سلولی  می باشند با این تفاوت که سنسور های آن در چارچوب و کناره برد تعبیه شده است که نقطه لمس شده را به راحتی تشخیص می دهند.

برد هوشمند/ آذین برد
برد هوشمند / اجزاء

در حقیقت یک تخته وایت برد معمولی بین این سنسور ها قرار داده شده که می توان روی آن عملیات نوشتن را انجام داد.

قابلیت ها

  • سطح برد حساس به ضربه نمی باشد که حتی با سوراخ شدن سطح وایت برد هم مشکلی در کار برد به وجود نمی آید.
  • قیمت این نوع بردها نسبت به برد های نسل اول مناسب تر می باشد.
  • قابلیت نوشتن هم با قلم های مخصوص برد و هم با انگشت دست وجود دارد.

محدودیت ها

  • انداره ثابت برد باعث می شود تا مجبور باشیم تصویر دیتا پروژکتور خود را فقط به اندازه برد تنظیم کنیم.
  • در بسیاری از این نوع بردها به علت حساسیت نامناسب سنسور های آن عمل نوشتن بلافاصله پس از کشیدن دست از روی وایت برد قطع نمی شود به طور مثال وقتی می خواهیم کلمه “مرحمت” را بنویسیم حرف “ت” ناخواسته به نقطه هایش می چسبد برای کاربرد درست باید دست خود را به طور کامل از روی برد برداشته و مجدداً اقدام به نقطه گذاری کنیم.
  • امکان خرابی در صورت ضربه وارد شدن به سنسور های کناری برد وجود دارد.
  • با توجه به حساس به لمس بودن سطح تخته برد ها اگر در حین نوشتن شی دیگری مانند گوشه کت یا آستین روی برد قرار گیرد همانند تاچ عمل کرده و در مکان مورد تاچ عمل نوشتن یا کلیک انجام میگیرد و یا در هنگام نوشتن اگر به برد تکیه داده شود عمل نوشتن قطع میگردد و این در حالی است که دانش آموزان ابتدایی برای نوشتن روی برد معمولاً به برد تکیه می دهند که موجب اختلال در سیستم لمسی تخته برد می شود.
    • با توجه به حجم و وزن زیاد تخته برد های هوشمند هزینه حمل و نقل آن ها بیشتر بوده و به همین دلیل این برد ها گرانتر به دست مدارس می رسند و در صورت خرابی و نیاز به ارسال برد برای تعمیر یا گارانتی هزینه باربری و حمل آن برای مدرسه بسیار زیاد می باشد.
  • توضیحات اجمالی در مورد بردهای هوشمند آی آربردهای هوشمند آی آر از سه قسمت زیر تشکیل شده اند
    1. قسمت الکترونیکی
    2. بدنه
    3. چارچوب اطراف برد که بخش الکترونیکی و سنسورهای آی آر داخا آن قرار میگیرند

    الف )قسمت الکترونیکی

    این قسمت از بخش میکروکنترل برد به همراه ماژولهایی از ال ای دی های آی آر تشکیل شده است که با قرار گرفتن در طول و عرض تخته و ساطع شدن نور مادون قرمز از آنها بصورت عمودی و افقی , در صورت قطع شدن هر یک از خطوط با محاسبه میکرو کنترلر و انتقال آن به رایانه نقطه تاچ مورا نظر را شناسایی میکند. نحوه قرار گیری این سنسورها و ماژولها بر روی تخته بسیار مهم میباشد زیرا در صورت عدم جایابی درست , تختخ کالیبره نمیشود.

    برد هوشمند/شکل سمسور
    برد هوشمند/سنسور

    ب) بدنه

    این قسمت از تخته هیچ تاثیری بر قسمت الکترونیکی و فنی تخته های هوشمند آی آر ندارد و صرفا برای استفاده مهم میباشد. قسمت بدنه ممکن است یک,دو و سه و یا چهار لایه باشد.

    1. بدنه تک لایه: این نوع بدنه از یک لایه ام دی اف یا هر جنس دیگر تشکیل شده است و بسیار ساده میباشد. صرفا به عنوان تاچ از آن استفاده میشود و در صورت کثیف شدن و یا نوشتن امکان پاک شدن میسر نیست. هر چند در برخی مدلها با رنگ آمیزی رویه تخته این مشکل کمتر شده است
    2. بدنه دو لایه : در این مدل یک لایه ملامینه و یا هر لایه دیگری بر روی ام دی اف یا نئوپان نصب میشود و مشکل کثیف شدن تا حدودی مرافع شده است
    3. تخته های چند لایه: بدنه این تخته ها از سه یا چهار قسمت تشکیل شده است

    لایه رویه: این لایه از جنس سرامیک و یا ملامینه و یا لایه نانو میباشد.

    • سرامیک: این نوع روکش ضد باکتری , ضد خش و سائیدگی , ضد مواد شیمیایی , ضد لک گرفتگی ، ضد رنگ پذیری و ضد حرارت و نسوز میباشد و کاربر میتواند با هر نوع ماژیک اعم از وایت برد و غیر وایتبرد بر روی آن بنویسد و به راحتی پاک و تمیز میشود. بزرگترین اشکال این روکش انعکاس نور (قابل قبول) آن میباشد که با بکار گیری دیتا پروژکتور مناسب این مشکل نیز برطرف میشود.
    • ملامینه: یک لایه ملامینه بر روی لایه دوم قرار میگیرد که از انعکاس نور جلوگیری میکند. با توجه به جنس این مواد باید دقت شود از نوشتن با هر نوع ماژیک خودداری شود زیرا پاک نمیشود. همچنین در صورت کثیف شدن یابد مجددا بازسازی شود. هر چند بعضی شرکتها با بکارگیری نوع خاصی از مواد و پاشیدن آن بر روی صفحه برای مدتی این مشکل را برطرف میکنند
    • لایه نانو: این لایه مشکل پیش آمده در قسمت قبلی را برطرف میکند همچنین فاقد انعکاس نور میباشد. در صورت بکار بردن این لایه کاربر قادر خواهد بود با ماژیکهای وایتبرد بر روی آن بنویسد و با دستمال مرطوب آنرا پاک نماید. اشکال این لایه ها خش پذیری میباشد

    لایه دوم : این لایه از جنس استیل و یا آلومینیم میباشد که لایه رویی بر روی آن قرار میگیرد.

    لایه سوم: در این لایه از آلومینیم شانه عسلی ، فوم ، نئوپان و یا مقوا استفاده میشود بهترین جنس برای این مدل آلومینیم شانه عسلی میباشد و بکار گیری سایر مواد هر چند برای تولید کننده مقرون به صرفه میباشد اما مشکلات فراوانی را در هنگام استفاده بوجود میآورد.

    لایه چهارم: این لایه از جنس ورقهای گالوانیزه میباشد و تاثیر آنچنانی بر روی تخته ندارد اما به محکم شدن آن کمک میکند

    بنابر این بهترین جنس صفحه سرامیک استیل با لایه شانه عسلی میباشد که هم سبک و هم مقاوم میباشد

    1. چارچوب: یکی از مهمترین بخشهای تخته هوشمند میباشد که هم به شکلی بودن تخته کمک میکند و هم به دوام و دقت آن زیرا در صورت عدم استفاده از جنس مرغوب در این بخش ممکن است علاوه بر ایجاد مشکلات فیزیکی , مشکلات الکترونیکی و کالیبره شدن تخته نیز بوجود بیاید. جنس چارچوب ممکن است از آهن , یو پی وی سی ، پلاستیک و یا آلومینیم باشد. با توجه به خصوصیات آلومینیم بهترین جنس مورد استفاده در این قسمت آلومینیم سخت میباشد

    تخته بردهای الکترومگنت

    تخته های الکترومگنت تخته هایی هستند که سنسور های آن زیر صفحه وایت برد تعبیه شده است و با تماس نوک قلم مخصوص سنسور پشت صفحه مکان مورد نظر را تشخیص می دهد.

قابلیت ها

  • نقطه لمس شده با قلم با دقت بسیار بالایی تشخیص داده می شود.
  • قدرت تشخیص سنسور دقیق بوده که با برداشتن قلم از روی برد، عمل نوشتن بلافاصله قطع می شود.
  • دقت و سرعت بالای آن این برد را بسیار محبوب کرده است.

محدودیت ها

  • انداره ثابت برد باعث می شود تا مجبور باشیم تصویر دیتا پروژکتور خود را فقط به اندازه برد تنظیم کنیم.
  • سنسور های حساس به لمس که در زیر سطح وایت برد کارگذاشته شده اند با اصابت اجسام و یا وارد شدن ضربه توسط وسایلی مانند نوک پرگار دانش آموزان، از بین رفته و و مشکلاتی را ایجاد میکند
  • قلم آن بسیار حساس بوده و در صورت خرابی باید هزینه زیادی برای تهیه آن صرف کرد.
  • با توجه به حجم و وزن زیاد تخته برد های هوشمند هزینه حمل و نقل آن ها بیشتر بوده و به همین دلیل این برد ها گرانتر به دست مدارس می رسند و در صورت خرابی و نیاز به ارسال برد برای تعمیر یا گارانتی هزینه باربری و حمل آن بسیار زیاد می باشد.

تخته بردهای اپتیکال

این نوع تخنه ها همانند تخته های آی آر عمل میکنند با این تفاوت که به جای بکار گیری ماژولهای آی آر دو  یا چهار عدد دوربین اپتیکال در گوشه های تخته قرار داده میشود.

تقریبا تمامی خصوصیات و معایب و مزایای این تخته شبیه بردهای آی آر میباشد هر چند از سرعت کمتری نسبت به آنها برخوردار میباشند

برد هوشمند / اپتیکال
برد هوشمند /اپتیک

احتمالا مایل به بررسی این موارد نیز هستید:

3 دیدگاه دربارهٔ «برد هوشمند چیست؟ راهنمای جامع هوشمند سازی مدارس smart board»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *